Eén jaar verder

Ondertussen is het 2013 en ben ik al weer een jaar donor. Er zijn ondertussen twee van mijn donaties gebruikt en er is hiermee één zwangerschap ontstaan. Ik ben hier erg blij mee, en heb goede moed om door te gaan met mijn maandelijkse tripjes naar Zwolle. Ik had natuurlijk graag gezien dat het allemaal wat vlotter ging. Ik heb tenslotte al twaalf keer gedoneerd, maar ze zijn bij de kliniek uiterst voorzichtig. Elk halfjaar word ik gescreend op soa’s en ze gebruiken alleen het sperma van zes maanden voor de laatste test. Check, check, dubbelcheck zou je kunnen zeggen en dat lijkt me erg verstandig. Maar hoe verstandig het ook is, het neemt niet weg dat ik graag al wat meer mensen had willen helpen. Terwijl ik dit type komen er allemaal spreekwoordelijke gemeenplaatsen in mij op. Geduld is een schone zaak, want haastige spoed is zelden goed en bovendien zijn zowel Rome als Keulen en Aken niet op een dag gebouwd, maar dat alles terzijde, want mettertijd komt Hannes in het wammes. Die laatste is in mijn moderne oren een opmerkelijk spreekwoord, maar laten we wel wezen, mijn ongeduld verbleekt geheel en al bij de mensen die veel te lang op een wachtlijst staan voor donorzaad. Ik blijf dit suf vinden en hoop dat dit zal veranderen en probeer daar met deze blog wat aan bij te dragen.

Ik heb berichtjes gekregen van andere mannen die ook overwogen om zaaddonor te worden of het zelfs zijn geworden en juich dit enorm toe. Grappig is dat dit zelfs procentueel meetbaar zou moeten zijn op het totale aantal donoren in Nederland, maar eigenlijk laat dit niet zozeer het succes van mijn blog zien als wel de tragische staat waarmee het gesteld is met de spermadonoren in Nederland. Een embryoloog heeft me laten weten dat ook Isala nu gaat uitwijken naar Deens sperma en ik vermoed dat deze trend zich nog wel verder zal doorzetten.

Om af te sluiten met de prototypische begin-van-het-nieuwe-jaar-hoopvolle-verwachting-uitspraak hoop ik dat door de films en media-aandacht in 2013 het taboe op spermadonatie nog wat meer wordt opgeheven, dat het meer onder de aandacht wordt gebracht van welwillende mannen die hun steentje willen bijdragen en dat ook de verschillende fertiliteitsklinieken en belangenverenigingen meer hun best gaan doen om donoren te werven.

Een gelukkig nieuwjaar!

Een reactie plaatsen

2 reacties

  1. Run

     /  januari 6, 2013

    Nog gefeliciteerd dat je donaties zijn gelukt

    Volgende week woensdag is het weer donormiddag
    bij Isala en ik kom ook doneren

    Beantwoorden

Geef een reactie

